Tussentijdse rappoertage

Investeringen/projecten

Financiële afwijkingen grote investeringsprojecten

002 Huis van de stad

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

27.050.000

18.187.054

27.250.000 - 27.950.000

Jaarschijf 2019

Toelichting

Grote bouwprojecten verlopen zelden vlekkeloos. Zeker in de sloopfase (die nu zijn einde nadert) duiken er altijd onvoorziene zaken op. Dat is ook nu het geval. De belangrijkste daarvan komen voort uit de volgende ontwikkelingen:

  1. Toen het contract gesloten moest worden, waren van een aantal posten de kosten niet exact bekend. Uitstel van contractondertekening zou betekenen dat materialen niet tijdig konden worden besteld, met daarbij komend het reële risico van hogere prijzen en onvoldoende beschikbaarheid van personeel. Om dat te voorkomen, hebben we ervoor gekozen enkele stelposten op te nemen. Die stelposten vallen in de praktijk hoger uit;
  2. Parallel aan de sloopwerkzaamheden en de voorbereidingen voor de bouw werd er nog gewerkt aan de uitvoeringstekeningen. Hierin moesten voortschrijdende adviezen van de adviseurs worden opgenomen omdat  pas tijdens de sloopwerkzaamheden duidelijker werd wat de daadwerkelijke (technische) detailopgave was. De fase om van technisch ontwerp naar uitvoeringsgericht ontwerp te komen is nu bijna afgerond;
  3. Na de besluitvorming door uw raad formuleerde de architect van het gebouw op grond van het auteursrecht aanvullende eisen, die voor extra werkzaamheden en extra doorlooptijd hebben gezorgd. Doordat deze eisen pas na de besluitvorming zijn geuit, konden ze niet worden meegenomen in de begroting. Desondanks hebben we, na grondige afweging, besloten de eisen in te willigen. De belangrijkste reden daarvoor was dat een eventuele juridische procedure de bouw ernstig zou kunnen vertragen. De kosten daarvan zouden de kosten van de uitvoering van de extra eisen waarschijnlijk overstijgen, zo was de inschatting. Echter, inmiddels is duidelijk dat de uitvoering van die extra eisen - met bijkomende vervolgkosten - een nog grotere hap uit het budget (post onvoorzien) gaat nemen, groter dan voorzien op het moment dat we besloten de eisen in te willigen;
  4. We moeten wellicht extra brandveiligheidsmaatregelen nemen, de onderzoeken daarnaar lopen nog;
  5. Parallel aan de bouw van het stadhuis loopt de aanbesteding van een nieuw raadsinformatiesysteem (RIS). Uit die aanbesteding, die los staat van de renovatie van het Huis van de Stad, is gebleken dat er technische aanpassingen aan de raadzaal nodig zijn, waar extra kosten uit voortvloeien. Ondanks het feit dat we geen nieuwe wensen meer honoreren, hebben we gemeend deze voorzieningen wel mee te moeten nemen in deze fase, omdat er anders na de renovatie opnieuw vloeren en plafonds opengelegd zouden moeten worden;
  6. Tegenover deze tegenvallers staat een mogelijke meevaller in de vorm van gunstig uitvallende aanbestedingen zoals op het meubilair en keukenapparatuur. Er lopen verschillende aanbestedingen, en een aantal daarvan lijkt financieel gunstig uit te pakken, al kunnen we dat pas zeker zeggen als de definitieve gunning heeft plaats gevonden.

Wij hebben u op 18 april hierover per brief geïnformeerd.

003 Gemeentewerf Noord

Het krediet omvat de nieuwbouw van een gemeentewerf in Noord Apeldoorn aan de Sleutelbloemstraat ter vervanging van de te slopen locatie aan de Vlijtseweg.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

6.900.000

6.700.000

6.900.000

Jaarschijf 2019

1.200.000

1.000.000

1.200.000

Toelichting

Niet van toepassing (prognoses conform begroting en budget).

004 Binnenstad

Voor het project Binnenstad zijn in de MPB's 2018-2021 en 2019-2022 onder de titel "Binnenstad goed en groots" kredieten beschikbaar gesteld voor totaal € 10 miljoen. Daarnaast zijn er beperkte middelen vanuit de Algemene Dienst beschikbaar.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

10.000.000

5.200.000

10.500.000

Jaarschijf 2019

4.600.000

4.800.000

5.700.000

Toelichting

Inmiddels is het pand voor de rijwielstalling Hoofdstraat Noord (voormalige pand Kijkshop) aangekocht. Na een verbouwing in 2019 is de stalling na deze zomer operationeel. Aansluitend worden nog een aantal beoogde investeringen in het pand gedaan (kwalitatieve verbetering en verduurzaming). Naar verwachting worden de bovenliggende appartementen in 2020/2021 doorverkocht. Dit verklaart de afwijking van het saldo ten opzichte van de begroting.
Er zijn voor het deelproject Marktstraat/Beekstraat inmiddels subsidies toegekend vanuit het provinciale programma Steengoed Benutten voor € 380.000 en een bijdrage van het Waterschap van € 130.000. De totale projectuitgaven zijn daarmee hoger dan het voor dit deelproject verstrekte krediet van € 725.000 via de MPB 2018 en 2019. Voor deze externe bijdragen is een (technische) begrotingswijziging bij de turap bijgevoegd. Daarnaast zijn er ook diverse interne bijdragen (vanuit andere programma’s) aan de orde. De prijsontwikkelingen in de civieltechnische markt (prijsstijging van 5% per jaar) geven inmiddels wel spanning op de beschikbaarheid van de in 2017-2018 geraamde, maar niet geindexeerde budgetten voor uitvoering van langdurende projecten als de Binnenstad.

007 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Het totale krediet omvat tot op heden 4 deel kredieten voor duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed, waarbij de kapitaallasten en onderhoudskosten van deze investeringen worden gedekt door de energiebesparingen bij de gebruikers/huurders. Het project omvat zowel panden van het vastgoedbedrijf als van onderwijshuisvesting.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

9.520.000

2.800.000

8.000.000

Jaarschijf 2019

2.450.000

100.000

1.000.000

Toelichting

De verwachting is dat de uitvoering van de meeste maatregelen die gepland zijn, in 2019 maar vooral in 2020 zal plaatsvinden, met een uitloop naar 2021. In 2019 ligt veel aandacht op de voorbereiding van alle uitvoeringsmaatregelen. Van het totale krediet zal een deel niet benodigd zijn omdat bijvoorbeeld huurders zelf maatregelen hebben getroffen of dat de destijds gedachte maatregelen niet uitvoerbaar blijken te zijn. Daarnaast was de kredietraming destijds omgeven met diverse onzekerheden. Gelet op de aanwezige budgettaire ruimte wordt overwogen om een raadsvoorstel in te dienen voor een investering in de aanleg van een zonnepark. Hiermee kan 10% tot 15% van de doelstelling van 50% energie-reductie worden gerealiseerd.

100 Revitalisering van de openbare ruimte

Vanaf 2018 loopt de pilot met betrekking tot het revitaliseren van de openbare ruimte.
Vanaf 2021 gaan we 10 jaar lang diverse wijken in de gemeente Apeldoorn revitaliseren. Hierbij worden de ervaringen uit de pilot benut.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

2.100.000

187.500

2.100.000

Jaarschijf 2019

1.800.000

103.000

900.000

Toelichting

De pilot kent een doorlooptijd van 3 jaar (2018 tot en met 2020). De raming en prognose zijn een globale inschatting. Naar verwachting zal een deel van het krediet overlopen naar 2020.

101 Vijver park Berg en Bos

De vijver in het park Berg en Bos kent al jaren het probleem van de blauwalg. Om deze te bestrijden dient er groot onderhoud aan de vijver plaats te vinden.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

683.200

29.600

683.200

Jaarschijf 2019

653.600

36.000

386.000

Toelichting

Vanwege evenementen kan het groot onderhoud pas begonnen worden in de laatste maanden van 2019 en een doorloop kennen naar 2020. Hierdoor zal het krediet voor een groot deel overlopen naar 2020.

102 Aanleg wegen (open- en gesloten verhardingen)

Betreft meerdere kredieten (Wegen met open verharding: BA090142 en BA090143 en Wegen met gesloten verharding: BA090145, BA090146 en BA090147) die betrekking hebben op het vervangen van wegen.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

11.231.000

11.231.000

Jaarschijf 2019

11.231.000

273.000

6.400.000

Toelichting

Door de integrale projectaanpak en de langere voorbereidingstijd, door inspraak, lopen projecten vertraging op.  

008 Knelpunten riolering

Het oplossen van knelpunten riolering

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

1.561.212

768.335

862.120

Jaarschijf 2019

312.120

202.000

862.120

Toelichting

In 2019 blijkt echter meer budget nodig te zijn voor knelpunten van circa € 550.000. Het gaat om noodzakelijke investering bij de Landgoedlaan, renoveren gemaal Wormen incl. herstellen gat persleiding, het aanpakken van wateroverlast Molenvaart en het stationsplein en herstellen foutaansluitingen Baron Sloetkade en Brinklaan. Voor 2019 verwachten wij een piek in de investeringen die gecompenseerd wordt door lagere uitgaven in voorgaande jaren en na 2019.

009 Klimaat Adaptatie

Het regenwater afkoppelen van de riolering. Afkoppelen betekent dat het regenwater van je dak niet langer direct in het riool verdwijnt. We voorkomen hiermee dat het riool overstroomt en hergebruiken het schone regenwater.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

9.887.676

Jaarschijf 2019

1.900.000

22.000

1.900.000

Toelichting

Tegenover de hogere investeringen bij de knelpunten, verwachten wij lagere investeringen te doen op dit krediet (klimaatadaptatie). Voor een belangrijk deel veroorzaakt door de bijdrage van het waterschap voor het afkoppelen van regenwater op de riolering. Op dit moment kan nog niet exact worden aangegeven hoe hoog de investeringen zullen uitvallen. Wel zijn er weer voorbereidingen om in 2019 6 ha af te koppelen in gang gezet.

010 Parkeerapparatuur voor contactloosbetalen

Vernieuwen maaiveldapparatuur, voor contactloosbetalen en kenteken invoeren.

Bedragen in €

Begroot

Realisatie

Prognose

Totaal project

150.000

250.000

Jaarschijf 2019

150.000

250.000

Toelichting

Investering in parkeerapparatuur voor contactloos betalen
Wij hebben 119 parkeerautomaten op maaiveldniveau. Alle automaten werken uitsluitend met PIN. De banken hebben aangegeven dat vanaf 1 januari 2020 op alle automaten “contactloos betalen ”beschikbaar dient te zijn. In de parkeervisie is opgenomen dat  de parkeerautomaten aangepast worden voor een bedrag van € 150.000. Deze raming blikt te laag. Naar verwachting zullen de kosten € 250.000 zijn. Hierdoor zullen de kapitaallasten vanaf 2020 jaarlijks € 11.000 hoger zijn. De extra kapitaallasten dekken we uit aanpassing van de parkeertarieven, de extra lasten en baten worden verwerkt in de MPB 2020 – 2023.