Hoofddoelstelling 2. Veilig en gezond opgroeien
Doelstellingen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen
Doelstelling | 2.2 Gezondheid | ||
Verstevigen van de rol en taak van het CJG binnen de Apeldoornse ondersteuningsstructuur zodanig dat het CJG effectief is als toegang naar de jeugdhulp en zelf preventieve en lichte zorg biedt. |
Prestatie
2.2.3 Verbinding tussen preventie en jeugdhulpverlening | ||||
We verbeteren de verbinding tussen het preventieve, voorliggende veld en de (specialistische) jeugdhulpverlening. | ||||
Toelichting | ||||
De kern van de transformatie van ons jeugdstelsel ligt in de verschuiving van specialistische jeugdhulp naar preventie en het voorliggend veld. Jeugdigen krijgen hulp zo licht als kan en zo zwaar als nodig. Deze transformatie heeft nog niet voldoende plaatsgevonden, waardoor het jeugdstelsel ontbetaalbaar is als we blijven doen wat we deden. | ||||
Bijsturingsmaatregelen | ||||
In het project Tekorten Jeugdhulp is op basis van verschillende analyses een plan van aanpak opgesteld. Hiermee werken we aan verschillende maatregelen waarmee de kosten van de specialistische jeugdhulp teruggebracht moeten worden. Een aantal maatregelen pakt het CJG, onze gemeentelijke toegang, stevig op. Het CJG is gestart met een spreekuur van een pedagoog op één school voor voortgezet onderwijs. Samen met de zorgcoördinator van de school en de schoolmaatschappelijk werker wordt beoordeeld welke ondersteuning nodig is. Verder wordt ook het aantal spreekuren op huisartsenpraktijken verder uitgebreid en zet het CJG zelf ambulant uren in als voorliggende voorziening (CJG4Kracht). | ||||
Doelstelling | 2.4 Uitbreiding van het aanbod van jeugdhulp | |||
Voor de kwetsbare jongeren in de stad gaan we samen met het onderwijs en de jeugdhulporganisaties werken aan uitbreiding van het aanbod waarbij we ook afspraken willen maken over de overgang vanuit de jeugdhulp naar volwassenenzorg. |
Prestatie
2.4.2 Ervaringsdeskundigen | |
We maken gebruik van ervaringsdeskundigen bij het coachen van jongeren. | |
Toelichting | |
In Apeldoorn zijn verschillende initiatieven met ervaringsdeskundigen opgezet speciaal voor jongeren. Waar TeamEd zich vooral richt op jongeren met relatief zware jeugdhulp, richten 2GetThere, Hfftig en Stimenz Werkt zich meer op jongeren met lichte voorliggende ondersteuningsvragen. In alle gevallen bieden de coaches een luisterend oor en ondersteunen ze jongeren met zaken waar zij tegenaan lopen in het dagelijkse leven. De samenwerking tussen de verschillende projecten met ervaringsdeskundigen wordt verder gestimuleerd. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Zie toelichting. | |
2.4.3 Oplossingen voor huisvesting | |
We zoeken oplossingen voor de huisvestingsproblematiek van jongeren. | |
Toelichting | |
Wij gaan de bestaande manier van werken 'Wonen met Kansen' (kleine zelfstandige wooneenheid met een maatwerkindicatie) uitbreiden met 20 plaatsen. De praktische invulling heeft haken en ogen, maar daarover zijn wij in overleg met de betrokken partijen. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Zie toelichting. | |
2.4.1 Toekomstplannen voor jongeren | |
Wij zetten in op toekomstplannen voor alle jongeren met een jeugdhulptraject. | |
Toelichting | |
Uit landelijk en lokaal onderzoek naar de jeugdhulp blijkt dat voor jongeren waarbij sprake is van problemen op meerdere leefgebieden en/of het gezinssysteem het stellen van tijdgebonden doelen belangrijk is. Een toekomstplan zorgt daarvoor en is erop gericht dat de jongere en opvoeders zoveel mogelijk zelf regie op de ondersteuning voeren en betrokken partijen als het onderwijs en jeugdhulpaanbieders samen werken aan hulp die werkt. Het plan met de jongere en opvoeders bespreken en zo nodig bijstellen als de resultaten niet (tijdig) behaald worden. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Zie toelichting. |
Nieuwe ontwikkeling
Jeugdzorg | |
In een solide meerjarenbegroting past niet een budget voor jeugdhulp, waarvan al een aantal jaren is gebleken dat dit onvoldoende is. Wij stellen voor om het been hier bij te trekken, waardoor vanaf 2019 sprake is van een goede startsituatie. Deze bijstelling is op basis van ongewijzigd beleid en houdt nog geen rekening met een volumegroei zoals het CPB die voorspelt. | |
Toelichting | |
Er wordt op dit moment vanuit project gewerkt aan het op orde krijgen van adequate data, zo wordt onder andere een prognosemodel gebouwd en stuurinformatie uitgevraagd, gegenereerd en bijeen gebracht. In de zomer, voordat de MPB definitief naar de raad gaat, verwachten wij in lijn met de verschillende acties en maatregelen meer grip op de data te hebben. Tegelijk ontstaat dan meer scherpte op de maatregelen die genomen kunnen en moeten worden waarmee we het tekort in de periode 2020-2023 terugbrengen tot binnen begroting. | |