Hoofddoelstelling 1. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Doelstellingen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen
Doelstelling | 1.1 Inwoners doen mee. Inwoners zijn aan het werk, volgen scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief | ||
In Apeldoorn is tenminste 60% van de mensen met een bijstandsuitkering of problematische schulden maatschappelijk actief of volgt een traject gericht op vermindering van de afstand tot de arbeidsmarkt. |
Prestatie
Het bieden van 62 beschut werk plekken | |
We bieden 62 plekken beschut werk aan voor inwoners die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. | |
Toelichting | |
T/m april zijn 36 indicaties beschut werk toegekend, hiervan zijn 27,5 aan het werk op een beschutte werkplek. De verwachting is dat het aantal verder zal gaan stijgen in de komende maanden. Ondanks dat we ten opzichte van het landelijke beeld het relatief goed doen, is de verwachting dat we de – door het Rijk opgelegde – indicatieve taakstelling van 62 beschut werk plekken niet gaan halen. Ook in 2019 is het aantal mensen dat beschikbaar is voor Beschut Werk lager dan de taakstelling, waardoor we de taakstelling niet realiseren. Het rijk verbindt geen consequenties aan het niet realiseren van de taakstelling door een gemeente. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Indien inwoners de indicatie beschut werk krijgen doen we al het mogelijke om deze inwoners te plaatsen op een beschut werk plek. Er is geen directe invloed mogelijk op het aanbod van inwoners voor een indicatie beschut werk. |
Nieuwe ontwikkeling
Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee | ||||
Inwoners moeten maximale kansen krijgen om mee te doen in onze samenleving om daarmee een zo zelfstandig mogelijk bestaan te kunnen opbouwen. Alleen als iedereen mee kan doen krijgen we een inclusieve samenleving. Een belangrijke start hierbij is dat iedereen onderwijs kan genieten om zo een startkwalificatie te krijgen om een baan te kunnen vinden. Een aanzienlijk deel lukt dit niet zelfstandig en heeft hierbij hulp nodig. Deze groep is divers en beslaat onder andere statushouders, jongeren, mensen met (psychische) beperkingen, mensen met een korte of lange afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met schulden of levend in armoede. Een deel van hen heeft zelfs te maken met een combinatie hiervan. Iedereen doet mee Statushouders | ||||
Toelichting | ||||
Iedereen doet mee Statushouders Bijsturingsmaatregelen Statushouders | ||||
Doelstelling | 1.2 Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam | |||
Nieuwe ontwikkeling
Sociaal Vangnet | |
De verwachting is dat de resultaten van het Sociaal Vangnet negatief afwijken van de vastgestelde begroting. We zien een toename van het aantal inwoners in beschermingsbewind, en zien daarmee ook het aantal vergoedingen voor de kosten van beschermingsbewind vanuit de Bijzondere Bijstand oplopen. Een lobby met de VNG heeft tot op heden niet geresulteerd in een andere financieringsvorm voor mensen die het bewind langdurig nodig hebben. De invloed van gemeenten op de verstrekking van een vergoeding is zeer beperkt. | |
Toelichting | |
Voor 2019 is extra geld beschikbaar gesteld voor het Sociaal Vangnet vanwege een stijging van de kosten voor bijzondere bijstand en de collectieve zorgverzekering. In de eerste 4 maanden van dit jaar zien we dat op een aantal regelingen een lager beroep gedaan wordt dan we hadden ingeschat en op basis van de realisatie in de jaren 2017 en 2018 de verwachting zou zijn. Als de ontwikkeling van de eerste 4 maanden van dit jaar representatief is voor het gehele jaar 2019 dan worden de aanvullende middelen in 2019 niet gebruikt. We zien lagere kosten aan de Collectieve Aanvullende Zorgverzekering en de bijzondere bijstand. Tevens zien we hogere baten als gevolg van terugvorderingen op de bijzondere bijstand en een overschot op het budget voor de Individuele Studietoeslag zolang het Rijk omtrent de studietoeslag geen besluit hierover heeft genomen. Vanwege het beëindigen van het contract van de collectieve zorgverzekering door Menzis zijn wij bezig een alternatief te ontwikkelen, om de zorgkosten voor inwoners met een laag inkomen betaalbaar te houden. Dit alternatief wordt meegenomen in de herijking van het Sociaal Vangnet. Bijsturingsmaatregelen | |
Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) | |
Het Rijk bepaalt het macrobudget voor alle gemeenten. Volgens de wet moet dit budget voldoende zijn om op macroniveau alle uitgaven van gemeenten te dekken. Het Rijk verdeelt het macrobudget via het zogeheten objectieve verdeelmodel. Dit model bepaalt, op basis van een reeks aan indicatoren, de kans op bijstand van bepaalde groepen mensen in een gemeente. SZW bepaalt ook de hoogte van de (gemiddelde) uitkering die bij die specifieke groep mensen hoort. In september krijgen we het voorlopige budget voor het volgende jaar (t+1). Voor 2018 is dat een BUIG budget van € 49,6 miljoen. Vervolgens krijgen we in mei van het lopende jaar het nader voorlopige budget. Dit kan hoger of lager zijn dan het budget dat eerder was gepubliceerd. Wijzigingen ontstaan door aanpassingen in het macrobudget, waarbij de totale uitgaven aan de bijstand in het jaar t-1 meewegen en daarnaast kan ook een correctie plaatsvinden o.b.v. de verwachte werkloosheidsontwikkeling. | |
Toelichting | |
Voor een toelichting verwijzen we naar de financiële verantwoording op taakveld 6.3 inkomensregelingen. Bijsturingsmaatregelen | |