Hoofddoelstelling 1. Iedereen doet mee
Doelstellingen, prestaties en nieuwe ontwikkelingen
Doelstelling | 1.1 Preventie | ||
Wanneer we inwoners ondersteunen investeren we eerst in preventie, informele zorg, algemene voorzieningen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. |
Prestatie
1.1.2 Normaliseren | ||||
Onze voorzieningen zijn laagdrempelig en zoveel mogelijk zonder indicatie toegankelijk. Hiermee verminderen we de regeldruk voor onze inwoners en zorgen we ervoor dat het elkaar ontmoeten en gebruiken van algemene voorzieningen gewoon wordt. | ||||
Toelichting | ||||
Inwoners zouden meer gebruik kunnen maken van de algemene voorzieningen in plaats van een geïndiceerde maatwerkvoorziening. | ||||
Bijsturingsmaatregelen | ||||
Momenteel denken wij na over passende maatregelen en werken wij aan de uitgewerking daarvan. | ||||
Doelstelling | 1.2 Ondersteunen | |||
We ondersteunen kwetsbare inwoners gericht op het versterken van de zelfredzaamheid, eigen regie en het eigen sociaal netwerk waar mogelijk en bestendigen van de leefsituatie waar nodig. Als het niet veilig is om thuis te wonen, zorgen we voor een beschermde woonplek, tijdelijk of permanent. |
Prestatie
1.2.1 Maatwerk | |
De hulpvraag van onze inwoner is het uitgangspunt. De ondersteuning sluit zoveel mogelijk aan bij diens identiteit en levenswijze en kent verschillende vormen. Zo kan er een hulpmiddel worden verstrekt dat bijdraagt aan de zelfstandigheid, individuele begeleiding gericht op herstel of bestendiging, algemene voorzieningen gericht op ontmoeten en structuur. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende voorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving kunnen blijven. We willen wonen en zorg dichter bij elkaar brengen door zorgpartijen en woningcorporaties te vragen samen met de gemeente een meerjarenvisie te ontwikkelen om in de toekomst voldoende zorgwoningen te hebben (zie ook programma 9). | |
Toelichting | |
De prestatie is uitgevoerd, maar brengt hogere kosten met zich mee dan het door de Raad beschikbaar gestelde budget. Zie hiervoor de toelichting Financiën in paragraaf 2.7.3.4 en 2.7.3.5. | |
Bijsturingsmaatregelen | |
Er is een werkgroep gestart die onderzoekt welke mogelijkheden aangewend kunnen worden om de oplopende kosten van WMO bij te sturen. |
Nieuwe ontwikkeling
Financieel gezond / abonnementstarief | |
Bij de onderhandelingen over het IBP heeft de VNG verschillende onderwerpen ingebracht, die van de gemeenten budget vragen. Het kabinet was niet bereid daar extra geld voor beschikbaar te stellen, onder verwijzing naar de forse groei van het Gemeentefonds. Wij voorzien dat de invoering van vaste, lage abonnementstarief een aanzuigende werking zal hebben en de vraag naar Wmo voorzieningen zal toenemen. De gemeente wordt wel gecompenseerd voor het effect op de lagere opbrengst eigen bijdrage, maar niet voor het effect op de toename van de vraag. Met deze post houden wij rekening met hogere kosten van de lokale Wmo voorzieningen. | |
Toelichting | |
Door de invoering van het abonnementstarief per 01-01- 2019 hebben we te maken met een forse stijging van aanmeldingen. De stijging betreft zowel wonen, rollen en vervoer en schoonhuis. | |
Apeldoorn inclusief / CMO huisvesting | |
We werken meer wijkgericht en brengen onze dienstverlening integraal samen in de wijken. In de Centra voor Maatschappelijke Ondersteuning (CMO’s) werken verschillende zorg en welzijnspartijen samen: we organiseren het werk in een netwerksamenwerking. Een gezamenlijke huisvesting draagt optimaal bij aan verbetering van de samenwerking in de keten. Wmo-consulenten, schuldhulpverleners, activeringscoaches en kwaliteitscoaches werken samen met het hulpverleningsnetwerk aan oplossingen voor inwoners. Dit betreft vaak intensieve trajecten, waarvoor wij onze dienstverlening blijvend moeten uitbreiden. We bereiken hiermee dat het CMO mensen helpt om problemen te voorkomen, om lichte ondersteuning op tijd op te schalen als dat nodig is en zwaardere ondersteuning af te schalen wanneer dit kan. Kortom, investeren in het CMO moet zichzelf dubbel en dwars terugverdienen. Financiele prognose
| |
Toelichting | |
Zoals beschreven in onze raadsbrief stellen wij voor om het krediet te verhogen tot € 3.330.000 gelet op de hogere bouwkundige en installatietechnische kosten. Omdat de hogere investering ook leidt tot aanpassingen op de locaties waarbij een langere afschrijvingstermijn hoort en er tevens sprake is van hogere huurinkomsten, kan dit hogere krediet gedekt worden uit de in de MPB 2019-2022 opgenomen exploitatielasten, waaronder ook de kapitaalslasten. | |